Att ändra vägen under pandemin, finns det någon möjlighet? 

 


Det har varit ett år vi lever under pandemin. Tyvärr att osäkerheten är en endast säkerhet som finns kvar. Hur kan man föreställa sig att pandemin påverkar mycket i livet, och definitivt kan påverka i negativt sätt? Det känns ju läskigt att vakna upp plötsligt i en värld som man inte längre känner sig bekväma i. Det är inte så förvånande ännu mer när vi hör många människor förlorade sitt jobb, sin familj, sina vänner och mer. Dessutom är vissa regler fortfarande strikta om att arbeta, resa och göra utomhusaktiviteter under koronatiden som kan kännas lite frustrerande. Däremot är vaccinet på väg och jag väntar fortfarande på min tur. Jag förväntar mig att min tur ska vaccineras efter sommaren.

 

Vaccin är inte något som jag vill prata här utan min tvekan om mitt arbetsliv. Jag vet inte när och var jag kommer att hamna i ett säkert och hållbart jobb. Dessutom gör denna pandemi allt ännu svårare. Tyvärr finns mina färdigheter och arbetslivserfarenheter inom det fält som får den värsta påverkan under pandemin. Det är därför att jag har funderat på att ändra min karriärväg. Men jag har också funderat på att ta utbildning inom det nya området som jag har arbetat i mindre än 2 år i Sverige. Syftet är att få djupare kunskap och uppgradera min skicklighet inom detta nya område. Nu kommer frågorna, är det värt tid, pengar och energi? Och är det något som jag verkligen vill göra?

 

Livet handlar om val. Du kan börja ändra ditt jobb, plugga vidare i en högre utbildning eller bara gå med vad du har nu utan att ändra någonting. Det finns ju fördelar och nackdelar på allting, och du får bestämma vad den bästa just dig. Jag fortsätter fortfarande mitt liv som vanligt; att hitta ett bättre jobb, uppgradera min skicklighet som autodidakt, utbilda mig själv med den senaste trenden som kan vara till nytta för min karriär, samt att utveckla mig utanför jobbet. När jag får ett bättre jobb eller går tillbaka för att studera ett nytt ämne snart i framtiden, kommer jag gärna att uppdatera dig här. Så, vad sägs om dig? Tror du samma sak också om detta? Eller har du redan haft ett säkert arbetsliv? Du får gärna berätta här om du vill :) .

Comments

Popular posts from this blog